7 de març 2014

Qui és Malala Yousafzai?

Per tancar la setmana que hem dedicat a la dona, crec que la millor manera és amb un post dedicat a la Malala coneguda arreu del món per, amb només 13 anys, plantar cara als talibans escrivint un blog per a la BBC. Denunciava que les nenes no podien anar a l'escola des que els talibans controlaven la vall del riu Swat. La seva gosadia li va costar dos tretsun al cap i un altre al coll. Avui, dos anys després, estudia al Regne Unit.


No és l'única víctima de la intransigència integrista, però ella i el seu incansable somriure s'han convertit en un referent per als 66 milions de nenes que, segons la Unesco, no poden anar a l'escola.

Tot i les dificultats, la Malala s'ha recuperat i estudia al Regne Unit perquè continua amenaçada al seu país.



Us adjunto apunts del seu Bloc que no us deixaran indiferents:  Bloc de la Malala

Dissabte 3 de gener. Tinc por

Vaig tenir un somni terrible ahir a la nit en què havia helicòpters de l’Exèrcit i talibans. Tinc aquests somnis des que es va llançar l’operació militar al Swat. Vaig anar a l’escola amb por perquè els talibans havien emès un edicte en el qual prohibeix que les nenes anem a l’escola. (…) Els meus tres amigues es van anar amb les seves famílies a Peshawar, Lahore i Rawalpindi després de l’edicte. (…) Mentre anava a l’escola vaig escoltar a un home dir “Et mataré”. Apuri el pas i quan vaig mirar cap enrere l’home venia darrere meu. Però, per la meva gran alleugeriment, ell estava parlant per telèfon així que havia de estar amenaçant algú altre.

Dilluns 5 de gener: No vesteixis  de colors

M’estava vestint per anar a l’escola i m'havia de posar l’uniforme però he recordat  que la directora ens havia dit que no utilitzéssim l’uniforme sinó la nostra roba habitual. Així que em vaig posar el meu vestit rosa favorit.(…) Més tard, a l’escola, ens van dir que no utilitzéssim roba de colors perquè els talibans no estaria d’acord.

Dimecres 14 de gener: Potser no vagi més a l’escola

Avui estava de mal humor mentre anava a escola perquè demà comencen les vacances d’hivern. El director va anunciar les vacances, però no va esmentar la data en què l’escola tornarà a obrir. És la primera vegada que passa aixó. En el passat la data de reobertura va ser anunciada sempre amb claredat. (…) La meva conjectura és que els talibans han prohibit l’educació de les nenes des del 15 de gener. (…) Com avui era l’últim dia de la nostra escola, hem decidit jugar al pati una mica més.

Dijous 15 de gener: Nit de trets

Hi va haver trets d’artilleria tota la nit i em vaig despertar tres vegades. Però com no hi havia escola, em vaig aixecar més tard, a les 10. (…) Avui vaig llegir el meu diari escrit per la BBC (en urdú) i publicat al diari.
A la meva mare li agrada el meu pseudònim ‘Gul Makai’ i li va dir al meu pare, per què no canviem el  seu nom pel de Gul Makai? A mi també m’agrada, perquè el meu nom veritable significa “dolor afligit”.
El meu pare em va explicar que fa uns dies algú li va portar un còpia impresa d’aquest diari dient el meravellós que era. El meu pare va somriure, però ni tan sols podia dir que això havia estat escrit per la seva filla.